سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بحرین کماکان برای وجهه بین‌المللی‌اش دست و پا می‌زند و اردن نیز شاهد تظاهراتی بر علیه دولت این کشور بوده است. اخبار خاورمیانه در روز 20 خرداد 1390 را مرور می‌کنیم:

http://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif جوانان بحرینی: حمایتهای ولی‌امر مسلمین ما را به ادامه مبارزه سوق میدهد
گروهی از جوانان انقلابی بحرینی، موسوم به "یاران انقلاب 14 فوریه" در بیانیه‌ای از مواضع و حمایتهای رهبر معظم انقلاب اسلامی از خیزش مردم این کشور قدردانی کردند. در این بیانیه تاکید شده است است: مواضع و سخنان حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای، مرهمی بر زخمهای مردم بحرین است و جوانان و زنان و مردان قهرمان بحرینی‌ را به ادامه انقلابشان سوق میدهد؛ مردمی که از ایشان عزم، پایداری، ثابت قدمی را آموخته، و راه جهاد و مبارزه با ظالمان و مستبدان را پشت سر مرجعیت دینی شیعه دنبال میکنند.

http://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif بحرین در دردسر انتشار اخبار
در حالی که شاهزاده بحرین به کشورهای مختلف سفر کرده تا وجهه بین‌المللی بحرین را احیا کند و دولت بحرین ژست گفت‌وگو با مخالفان گرفته است، اخبار منتشره از بحرین حاکی از فضایی متفاوت دارد؛ اخبار دادگاه پزشکان به اتهام انجام وظیفه و یا روایت‌هایی از بازداشت‌ها و شکنجه مردم. به عنوان مثال، همسر یکی از مبارزین بحرینی، دستگیری همسرش را شرح داده و گفته است اکنون دیگر زندان‌های بحرین، جای تنهایی نیست. خانم شهادی افزود: «همسرم را افراد خوبی همراهی می‌کنند. الان، بهترین‌های بحرین یا در زندان هستند یا با اتهام‌های مشابه منتظر زندان رفتن.»

روز جمعه، شیخ عیسی قاسم از روحانیون شیعی برجسته بحرین که همراه با دیگر روحانیون در نماز جمعه وحدت‌بخش شرکت کرده بود، تأکید کرد در حالی که نیروهای امنیتی به سرکوب مشغول هستند، نمی‌توان با حکام به گفت‌وگو نشست.

http://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif اردنی‌ها خواهان استعفای دولت شدند
مردم اردن در بسیاری از شهرهای این کشور تظاهرات کردند و از معروف البخیت، نخست‌وزیر این کشور و دولت‌اش خواستند که استعفا دهند. بزرگ‌ترین تظاهرت در شهر الطفیله برگزار شد. دیگر تظاهرت در شهرهای الکرک و ذیبان رخ داد. تظاهرکنندگان در امان نیز که عمدتاً از جبهه اقدام اسلامی بودند، در محله مرکه و در مقابل دادگاه امنیتی اردن تجمع کردند.

http://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif بزرگ‌ترین تجمع پس از خروج دیکتاتور یمن
نزدیک به صدهزار نفر در میدان اصلی پایتخت یمن گردهم آمدند و از علی عبدالله صالح خواستند تا از قدرت خارج شود. خروج صالح از یمن به عربستان سعودی برای انجام معالجات پزشکی، این کشور را در وضعیت سیاسی خطرناکی قرار داده است؛ به‌طوری که مخالفان وی خواستار اخراج کامل وی از قدرت هستند و هم‌پیمانان وی نیز به دنبال ادامه میراث آقای صالح هستند.

http://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif ناتو قذافی را هدف قرار داده است
در حالی که تا چندی پیش کشورهای غربی و ائتلاف ناتو مدعی بوده‌اند هدف آن‌ها تنها تضعیف حاکم لیبی است و نه کشتن وی، اکنون سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام ناتو اعلام کرده این سازمان، مستقیماً معمر قذافی را هدف حملات خود قرار داده است.
الشرق الاوسط به نقل از عبدل‌حفیظ غوغا، معاون شورای انتقالی شورشیان لیبی نوشت: معمر قذافی، حاکم لیبی، تنها کنترل ارتش این کشور را در دست دارد. به گفته این مقام شورشیان، قذافی دیگر کنترل پایتخت را نداشته و نیروهای شورشی در 70 کیلومتری طرابلس مشغول پیش‌روی هستند. این شورا نسبت به تصرف طرابلس ابراز امیدواری کرده است.
در عین حال منابع بیمارستانی می‌گویند نیروهای آقای قذافی با استفاده از تانک‌ها و موشک‌ها، حومه مصراته را بمباران کرده‌اند که در نتیجه آن، دست‌کم 72 تن کشته و 66 نفر زخمی شده‌اند.


نوشته شده در تاریخ 90/3/23 ساعت 3:57 عصر دیدگاه